مادران پس از زایمان ، نوزاد را در آغوش گرم مادرانه خود می فشرند و شروع به شیردهی نوزاد می کنند.

نوزاد با شنیدن تپش قلب مادر و تغذیه با شیرمادر احساس آرامش می کند.

اما برای شیردهی موفق ، باید به نکاتی توجه کرد:

مادر پس از زایمان ، احتیاج به حمایت عاطفی همسر و اطرافیان دارد.

مادر نیاز به تغذیه کافی و مناسب و محیطی آرام و دور از استرس دارد.

گاهی نوزاد سینه مادر را نمی گیرد ، علت مختلف می تواند داشته باشد.

گاهی باید شیر را  ترجیحا با دست ( شیردوش ) دوشید ، با سرنگ ، قاشق مرباخوری داد ، تا کودک سینه را بگیرد.

چون اگر با شیشه بمکد ، احساس راحتی می کند و سینه مادر را نمی مکد.

از رابط سینه نیز می توان استفاده نمود تا نوزاد خودش سینه مادر را بمکد.

یا حالت های مختلف شیردهی را امتحان کند ، خوابیده ، نشسته ، ایستاده ، آویزان شدن توسط مادر و به نوزادشیردادن و...

نحوه ی صحیح شیر دادن بسیار اهمیت دارد.

از شیشه و پستانک اجتناب شود.

از هر دو سینه به کودک شیر داده شود و شیردهی منظم داشته باشید.

هر وقت کودک گرسنه بود ، شیرش بدهید.

مکیدن نوزاد در تولیدشیر تاثیر دارد.

مادر استراحت و خواب کافی داشته باشد ، حجم کارهای روزانه را کم کند و در انجام کارها از اطرافیان کمک بگیرد.

حدالامکان در نگه داری کودک ، همسر ، مادر و خواهر ، دوست نزدیک یا پرستار بچه ( کودکیار ) کمک بگیرد.

در محیطی آرام و خلوت شیردهی را شروع کند ، گاهی بعضی نوزادان ( 4-6ماهه )، وجود افراد حواس آنها را پرت می کند و شیر نمی خورند.

کودک باید از سینه ی مادر بمکد تا شیرمادر زیاد شود ، با مکیدن ، کودک پروتئین ته سینه را دریافت می کند ، نه با دوشیدن.

مادران مصرف مایعات را باید افزایش دهند و غذاهایی که در ازدیاد شیر مادر تاثیرگزار است ، استفاده نمایند :

سوپ ، آب ( 7-8 لیوان ) ، آبمیوه های طبیعی ، شیر (  2تا 3 لیوان ) اگر حساسیت دارند بجای آن ماست را جایگزین کنند. ، شیر با نبات ، عدس ، خرما ، کاچی ، خاگینه ، چای  ( چای شیرین ) ، آبگوشت ، ماش ( ماش پلو ، آش ماش ) ، ماهی ، عسل ، شیرنی جات ، میوه ها ( طالبی ، انگور و ... ) و ...

گیاهانی مثل ریحان ، بادام زمینی ، ترخون ، زیره ، رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیرمادر از دل درد کودک جلوگیری می کنند.

بعضی غذاها طعم شیر رو بد مزه می کنند و نوزاد میلی به شیر مادر نداره ، مثل :

پیاز ، سیر ، تربچه ، مارچوبه ،غذاهای پرادویه ، کاهو ، کلم ، فلفل ( بخاطر آلرژی زا بودن ) اجتناب کنند.

یا در حین شیردهی عرق نعناع ، نبات میل نماید ، در ازدیاد شیر موثر است.

پس از غذاهای نفاخ ، عرق نعناع میل شود.

غذاهایی که سردی و نفاخ است کمتر استفاده شود ، در صورت استفاده نبات ( آبجوش نبات ، چای نبات استفاده نمود .)

در آرامش دادن به مادر و ایجاد روحیه مضاعف توسط همسر و اطرافیان تلاش گردد و او را تشویق کنند.

تغذیه مناسب برایش آماده کنند و اگر غذایی ذائقه اش قبول نمی کند و پس می زند در دادن آن پافشاری نکنند.

مادر دور از استرس و فشار باشد.

یا نگویند شیرت کم است ، شیر به کودک نمی دهد ، به فکر بچه نیست ، یا کودک را از مادر بگیرند و به کسی بدهند شیر دهد ، بنا بر خلاف رضایت مادر کودک ، چرا که مادر نوزاد تنها کسی ست که از همه بیشتر به نوزاد اهمیت می دهد و دلش برای نوزادش می رود.

آزار و عدم درک دیگران ، سبب فشارعصبی و کاهش بیشتر شیر مادر می شود.

چرا که با وجود روحیه و فضایی پر از آرامش و حمایت عاطفی همسر و اطرافیان ، افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد و در روحیه مادر و ازدیاد شیر مادر تاثیر بسزایی دارد.

گاهی بنا به تشخیص پزشک وکمبود شیر مادر و کاهش وزن نوزاد ، پزشک به طور موقت در کنارشیرمادر ، شیرخشک تجویز می کند.

مادر با توجه به گریه ها و بیقراری فراوان کودک ، شیر کم یا عدم آرامش روانی و وارد کردن فشار عصبی توسط اطرافیان به مادر و درک نکردن وی ، بیماری  سخت و شدید مادر و تغذیه ناکافی ، در دادن شیرمادر به کودک بازمی ماند ، هرچند تلاش خود را کرده باشد ، مجبور به دادن شیرخشک یا شیرپاکتی ( هر دو مورد  ) می شود.

شیرخشک نیز معایب و ضرر خود را دارد ، نوزاد امکان دارد شیرخشک با او سازگاری نداشته باشد و شیرخشک های متعدد را امتحان نمود تا شیرخشکی مناسب پیدا شود.

وقتی کودک شیرخشک می خورد ، مادر باید به همه جواب پس بدهد که چرا کودکش شیرخشک می خورد.

ظاهر کودک را می نگرند و می گویند لاغر است  و با برادرزاده یا بچه خود مقایسه می کنند.، در صورتی که وزن ایده آلی دارد ، ظاهری لاغر و استخوانبندی درشتی دارد.

ولی کودکی ظاهری چاق دارد و هم وزن نوزاد شماست.

با وضو شیر دهد و مثبت بیاندیشد .

نام خدا را در ابتدای شیردهی بر زبان جاری سازید و شیردهی را به نیت رضای و خشنودی الهی آغاز کنید.

در حین شیر دادن کودک را نظاره کند و با دستش سر و صورتش را نوازش کند.

شعر مذهبی بخواند ، ذکر صلوات ، لااله الا الله ، قرآن را زمزمه کند.

مداحی و روضه بخواند یا گوش کند ، تا فضای معنوی ایجاد شود و نوزاد با خدا و ائمه انس بگیرد و به آرامش برسد.

پس باید صبوری کرد و توکل بر خدا داشت و متوسل به ائمه معصومین علیه السلام شد و فضای آرامشی داشت  و با همدردی دیگران تا شیردهی موفق و سالمی داشت  و نوزادی با روحیه و جسمی سالم تحویل اجتماع داد.


فارس - یک متخصص نوزادان :

مصرف بیش از حد مایعات شیر مادر را کم می‌‌کند

یک فوق‌تخصص نوزادان گفت: مصرف بیش از حد مایعات نه تنها شیر مادر را افزایش نمی‌‌دهد بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری می‌‌شود.

علیرضا جشنی مطلق در مورد توصیه‌های غذایی لازم در دوران شیردهی، به مصرف مایعات توسط مادر اشاره کرد و گفت: «در زمان شیردهی میزان مصرف مایعات توسط مادران باید به حد کفایت باشد همچنین مادران باید حداقل ۷ تا ۸ لیوان آب در روز بنوشند و در صورت تحمل غذایی نسبت به شیر، روزانه ۲ تا ۳ لیوان شیر بنوشند.»
وی افزود: «مصرف بیش از حد مایعات، نه تنها شیر مادر را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری می‌شود و در صورتی که مادر نسبت به مصرف شیر، تحمل نداشته و پس از مصرف آن احساس تهوع، دل درد و دل پیچه ‌کند، می‌تواند ماست را جایگزین شیر کند.»
این فوق‌تخصص نوزادان، مصرف غذاهای نفاخ از جمله سیر، پیاز و کلم را به دلیل تأثیر این مواد بر شیر مادر و ناراحتی‌های بعدی نوزاد همچنین تغییر در طعم و بوی شیر و امتناع شیرخوار از مصرف شیر منع کرد و ادامه داد: حتماً قبل از مصرف حبوبات، باید آن را خیس کرده و دوباره آب آن را عوض کرد همچنین پس از مصرف غذاهای نفاخ از خرما، عرق نعنا، عرق رازیانه و زیره استفاده شده و توجه شود که عرق رازیانه علاوه بر جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، به افزایش میزان شیر نیز کمک می‌کند.
وی استفاده از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین «ث» از جمله توت فرنگی، انواع مرکبات، لیموترش، جعفری، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی را در مادران شیرده لازم دانست و گفت: «مادران در فصل تابستان از مصرف میوه‌هایی نظیر طالبی و انگور غافل نشوند و حتی می‌توانند روز خود را با مصرف یک عدد میوه آغاز کنند.»
وی گفت: «برای تأمین ویتامین A، C و E در بدن مادر شیرده لازم است یک روز در میان نصف لیوان هویج رنده شده همراه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک عدد لیمو ترش مصرف شود همچنین مادر شیرده باید سعی کند در طول روز یک عدد سیب بخورد و البته با رعایت نکات بهداشتی، میوه‌هایی از جمله سیب، هلو و گلابی را همراه با پوست مصرف کند.»
جشنی مطلق، مصرف جوانه کنجد، گردو، گندم بوداده، نان‌های سبوس‌دار، عسل و خرما با پوست را در برنامه غذایی روزانه مادر شیرده مفید دانست و تصریح کرد: «مواد غذایی مانند گردو، فندق، آناناس، موز، سیب، گوجه فرنگی خام، اسفناج و گوشت سرشار از پتاسیم هستند و به بهبود سریع دوران نقاهت کمک شایانی می‌کنند.»
وی ادامه داد: «مادران شیرده باید حداقل ۲ بار در هفته، مصرف ماهی را در سبد غذایی خود داشته باشند چرا که ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و باعث افزایش میزان شیردهی می‌شود.»
وی درباره مصرف تخم مرغ به مادران شیرده هشدار داد و گفت: «اگرچه تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما باید توجه داشت بیش از ۳ عدد زرده تخم مرغ در طول هفته توصیه نمی‌شود اما مصرف سفیده تخم مرغ به هر میزان به شکل کاملاً پخته که بهترین شکل هضم را دارد، بلامانع است.»
عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان، وعده غذایی صبحانه را بسیار جدی قلمداد کرد و آن را برای کسب انرژی کافی برای شیر دادن در طول روز مهم دانست و اظهار داشت: «در وعده صبحانه بهتر است از منابع پروتئینی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ استفاده شود همچنین منابع چربی از جمله کره و گردو و منابع کربوهیدرات مانند نان سبوس‌دار یا عدسی و ویتامین‌ها شامل آبمیوه و سبزی‌های تازه در صبحانه استفاده شود.»
وی تأکید کرد: «مادران شیرده به همراه گوشت، آب لیمو استفاده کنند تا جذب آهن افزایش یابد و حداقل نیم ساعت پس از مصرف غذا، چای و قهوه ننوشند.»      

منبع : http://sinanews.ir